دکتر جلال عبده بروجردی

زندگی نامه دکتر جلال عبده بروجردی؛ قاضی دادگستری

دكتر جلال عبده، فرزند مرحوم آقا شیخ محمد عبده بروجردی، در سال ۱۲۸۸ (ش.) در تهران به دنیا آمد. پس از طی دوره های ابتدایی و متوسطه وارد مدرسه عالی حقوق و علوم سیاسی شد كه پس از مدتی به دانشكده حقوق تغییر نام یافت.

عبده در سال ۱۳۱۰ (ش.) لیسانس حقوق قضایی گرفت و به خدمت نظام وظیفه احضار شد. پس از پایان خدمت نظام وظیفه، به كادر قضایی دادگستری پیوست و كار خود را به عنوان دادیار آغاز كرد. سپس به اروپا اعزام شد (طرح اعزام قضات به اروپا كه از طرف علی اكبر خان داور اجرا شده بود) و در دانشكده حقوق دانشگاه سوربن، با ارائه پایان نامه عامل قصد در قراردادهای ایران موفق به دریافت دكترای حقوق خصوصی شد. او همچنین دیپلم عالی حقوق عمومی و دیپلم عالی اقتصاد را نیز به دست آورده بود.

پس از بازگشت به ایران،‌ عناوین شغلی مختلفی را بر عهده گرفت كه عبارتند از: معاون اداره فنی وزارت دادگستری، دادستان انتظامی وكلا (۱۳۱۷ ش.، كانون وكلا هنوز تشكیل نشده بود)، دادستان دیوان عالی كیفر (در این سمت قضایی توانست عاملین قتل شهید سید حسن مدرس را كه جمعی شهربانی خراسان و تحت امر سرپاس مختاری بودند، دستگیر و محاكمه كند. همچنین نصرت الدوله فیروز را نیز به عدالت بسپارد)، مدیر كل بازرسی كل كشور و نماینده دوره های سوم، چهارم و پانزدهم مجلس شورای ملی.

جلال عبده در سال ۱۳۲۸ (ش.) به وزارت خارجه منتقل شد و تصدی مشاغل مختلفی را بر عهده گرفت كه عبارتند از: عضو هیئت نمایندگی ایران در تدوین و امضای منشور تشكیل سازمان ملل متحد،‌ نماینده ایران در شورای امنیت (ایران فقط یك بار عضو شورای امنیت سازمان ملل شد، ۵۹-۱۹۵۵ میلادی) حكمران و یا به بیانی دیگر رئیس جمهوری گینه نو (قیمومیت این كشور در سالهای ۶۳-۱۹۶۲ م.)، بر عهده سازمان ملل بود و دكتر عبده از ایران به عنوان حكمران این كشور منصوب شد)، عضو دادگاه اداری سازمان ملل متحد (۱۹۵۷ تا ۱۹۵۹ م) و كمیسر عالی اجرای رفراندوم در كشور كامرون تحت قیمومت انگلیس (۱۹۶۰-۱۹۵۹ م.).

دكتر عبده در كنار فعالیت‌های خود در سطح داخلی و بین المللی، به تدریس در دانشكده حقوق دانشگاه تهران (دوره دكترا در شاخه‌های علوم و حقوق سیاسی و بین المللی) مشغول بود.

اهم آثار تالیفی و تحقیقی دكتر عبده عبارتند از: ۱- كتاب اصول محاكمات حقوقی ۲- حقوق تطبیقی حقوق بین المللی خصوصی ۳- عنصر معنوی در عقود ۴- سرزمین در حقوق بین الملل ۵- مبانی سازمان ملل متحد ۶- حقوق بانكداری ۷- مقالات حقوقی متعددی كه در نشریه كانون علوم بانكداری منتشر شده است.

دكتر جلال عبده در دهه آخر مرداد ماه ۱۳۷۵ (ش.) در تهران دار فانی را وداع گفت. پیكرش در بهشت زهرا (س.) تهران به خاك سپرده شده است.

مبنع: قضاوت آنلاین به نقل از مبارکیان، عباس، چهره ها در تاریخچه نظام آموزش عالی حقوق و عدلیه نوین، چاپ اول، انتشارات پیدایش، تابستان ۱۳۷۷

امتیاز شما به مطلب

لینک کوتاه مطلب: https://www.ghazavatonline.com/?p=15389


منبع: قضاوت آنلاین؛ پایگاه آموزش حقوق در قالب متن، صوت ، ویدیو، نرم افزار و خدمات مشاوره و وکالت


آموزش دریافت کد بورسی رایگان از کارگزاری آگاه در سراسر ایران

در باره مدیر

لوگوی قضاوت آنلاین
تلاش اعضای هیأت تحریریه قضاوت آنلاین بر آن است تا وب سایتی برای آموزش حقوق کاربردی، پاسخگویی به پرسش‌های حقوقی در «انجمن‌های مشاوره حقوقی» و مطالب خواندنی دیگر فراهم‌ گردد.
مطالب بیشتر از من | وب سایت
مشاوره حقوقی رایگان در انجمن