شیخ علی بابا عالم فیروزکوهی

زندگی نامه شیخ علی بابا عالم فیروزکوهی

آقا شيخ علي بابا عالم (فيروزكوهي)، در سال ۵۱-۱۲۵۰ شمسي در فيروزكوه به دنيا آمد. خاندان وي از علماي دين بودند و او نيز تحصيلات مقدماتي را اعم از فقه و اصول و ديگر علوم اسلامي، در محضر پدر و حوزه علميه تهران و سطوح عالي فقاهت را در مدرسه علميه اصفهان فرا گرفت.

بزرگترين استاد وي در دانشگاه جعفربن محمدالصادق (ع)، استاد الفقها حاج سيد محمد باقر درچه‌اي بود. گفته مي‌شود كه آيت العظمي بروجردي با شيخ علي بابا همدرس بود و در اغلب موارد به حافظه نيرومند شيخ علي بابا رجوع مي‌كرد.

علي بابا سرانجام پس از دريافت اجازه اجتهاد از حاج سيد محمدباقر درچه‌اي، عازم نجف اشراف شد و در محضر مراجع عالي قدر حوزه علميه نجف به تكميل علوم ديني پرداخت و اجازاتي از آن بزرگواران دريافت كرد و پس از بازگشت به ايران، به تدريس در مدرسه عالي سپهسالار و خان مروي پرداخت.

شيخ علي بابا در زمان وزارت حسن پيرنيا در عدليه، به همكاري با اين وزارتخانه دعوت شد. ابتدا به رياست محاكم صلحيه منصوب شد و تا زمان تشكيل دادگستري نوين، در اين مقام باقي ماند. در دادگستري نوين به امور قضايي مشغول بود، اما كناره گيري كرد و به تدريس علوم فقهي در مدرسه عالي حقوق تهران، دانشكده معقول و منقول تا اواخر ۱۳۱۹ شمسي و كلاس هاي قضايي دادگستري پرداخت. وي يكي از اعضاي كميسيون تهيه و تنقيح مواد و فصول قانون مدني به دعوت وزارت عدليه بود.

آقا شيخ علي بابا، فردي مهذب و دانشمند بود و از حافظه‌اي نيرومند برخوردار بود. او تسلط چشمگيري بر علوم ديني، به ويژه علم اصول و قواعد فقه داشت.

از وي علاوه بر تاليفات متعدد خطي در علوم فقهي و فلسفه اسلامي به فارسي و عربي، كتابي تحت عنوان «قواعد فقه و اصول فقه» به چاپ رسيده است.
شيخ علي بابا عالم، در سال ۱۳۲۷ شمي در تهران دار فاني را وداع گفت. پيكرش در كربلاي معلي به خاك سپرده شده است.

منبع: مبارکیان، عباس، چهره ها در تاریخچه نظام آموزش عالی حقوق و عدلیه نوین، چاپ اول، انتشارات پیدایش، تابستان ۱۳۷۷

3.6/5 = (7 امتیاز)

لینک کوتاه مطلب: https://www.ghazavatonline.com/?p=7346


منبع: قضاوت آنلاین؛ پایگاه آموزش حقوق در قالب متن، صوت ، ویدیو، نرم افزار و خدمات مشاوره و وکالت


آموزش دریافت کد بورسی رایگان از کارگزاری آگاه در سراسر ایران

در باره مدیر

لوگوی قضاوت آنلاین
تلاش اعضای هیأت تحریریه قضاوت آنلاین بر آن است تا وب سایتی برای آموزش حقوق کاربردی، پاسخگویی به پرسش‌های حقوقی در «انجمن‌های مشاوره حقوقی» و مطالب خواندنی دیگر فراهم‌ گردد.
مطالب بیشتر از من | وب سایت
مشاوره حقوقی رایگان در انجمن