حسن پيرنيا ملقب به مؤتمن الملک

زندگی نامه حسین پیرنیا معروف به مؤتمن الملک

حسين پيرنيا، ملقب به مؤتمن الملك، سومين فرزند ميرزا نصرالله خان مشيرالدوله نائيني (صدر اعظم ایران) بود. او در سال ۱۲۵۴ (ش) در نائين به دنيا آمد.

پس از سپري كردن تحصيلات مقدماتي، همراه با برادرش حسن پيرنيا مقلب به مشیرالدوله، به منظور تحصيل حقوق و علوم سياسي به خارج از كشور رفت. پس از پايان تحصيلات و بازگشت به ايران، در تاسيس مدرسه عالي علوم سياسي و همكاري با برادرش، مشاركت موثر داشت. او از سال ۱۳۱۳ تا ۱۳۲۵ (هـ .ق) رياست اين مدرسه را بر عهده داشت و پس از برادر خود، دومين رئيس مدرسه عالي علوم سياسي به شمار مي‌آيد.

حسين پيرنيا، از رجال تحصيلكرده، فكور، درستكار، وطن خواه و فرهنگي زمان خود بود. او سال‌ها رياست مجلس شوراي ملي را بر عهده داشت. مؤتمن الملك در نهم ارديبهشت ماه ۱۳۲۶ (ش) در سن ۷۲ سالگي در تهران بدرود حيات گفت. پيكرش در آرامگاه خانوادگي پيرنيا به خاك سپرده شده است.

منبع: قضاوت آنلاین به نقل از مبارکيان، عباس، چهره ها در تاريخچه نظام آموزش عالي حقوق و عدليه نوين، چاپ اول، انتشارات پيدايش، تابستان ۱۳۷۷

امتیاز شما به مطلب

لینک کوتاه مطلب: https://www.ghazavatonline.com/?p=7671


منبع: قضاوت آنلاین؛ پایگاه آموزش حقوق در قالب متن، صوت ، ویدیو، نرم افزار و خدمات مشاوره و وکالت


آموزش دریافت کد بورسی رایگان از کارگزاری آگاه در سراسر ایران

در باره مدیر

لوگوی قضاوت آنلاین
تلاش اعضای هیأت تحریریه قضاوت آنلاین بر آن است تا وب سایتی برای آموزش حقوق کاربردی، پاسخگویی به پرسش‌های حقوقی در «انجمن‌های مشاوره حقوقی» و مطالب خواندنی دیگر فراهم‌ گردد.
مطالب بیشتر از من | وب سایت
مشاوره حقوقی رایگان در انجمن