با درود
هرچند به موجب ماده 4 طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری مصوب 25 فروردین 1381 شورای عالی اداری کلیه دستگاه های مشمول این مصوبه موظف به تهیه و تدوین منشور اخلاقی سازمان متبوع براساس موارد مصرح در این ماده شدند اما تاکنون چنین منشوری از سوی وزارت دادگستری و نیز قوه قضاییه منتشر نشده است.
قطع نظر از این که به طور مشخص در قوانین موضوعه نصی خاصی مبنی بر این که هریک از طرفین پرونده بخواهند در خارج از زمان دعوت با قاضی مذاکراه نمایند وجود ندارد اما علاوه بر این که در بند 5 ماده یک حقوق شهروندی در نظام اداری مصوب 9 بهمن 1395 شورای عالی اداری «امکان دسترسی مستمر شهروندان به مدیران و کارکنان دستگاههای اجرایی برای پاسخگویی و ارائه راهنماییهای لازم در چارچوب وظایف محوله» از اصول و مبنای حقوق شهروندی در نظام اداری محسوب شده است، این امر نه تنها در عرف و رویه مراجع قضایی کشور رعایت می شود بلکه مقامات عالی و ارشد قضایی در سخنرانی ها و بخشنامه های خود به مراجع قضایی کشور بر رعایت ملاقات طرفین پرونده با قاضی تأکید زیادی نموده اند.
بیشتر بخوانید: مرجع رسیدگی به شکایت از مدیر دفتر دادگاه کیفری |
بنابراین، این که مطابق قانون طرفین ملزم می باشند درخواست های خود را در لوایح تقدیمی به دادگاه تجدیدنظر تقدیم کنند، مانع از آن نیست که اگر یکی از آنان خواست در خارج از زمان دعوت با قاضی شعبه نسبت به پرونده خود صحبت نماید، ممانعت به عمل آید، کما این که اگر به جای شما یکی از آشنایان و نزدیکان همان مدیر چنین درخواستی می نمود، مسلماً آن مدیر نه تنها مانع نمی شد بلکه در اولین فرصت شرایط دیدار را فراهم می کرد!
بنابه مراتب، به نظر می رسد که اقدام مدیر دفتر با لحاظ ماده 19 حقوق شهروندی در نظام اداری نوعی تخلف اداری محسوب که قابل تعقیب است.
ضمناً در موارد مشابه می توانید موضوع را کتباً به مدیر دفتر کل و رئیس مجتمع قضایی مربوطه و همچنین حفاظت اطلاعات محل مطرح تا اقدام لازم به عمل آورند.
برای اطلاعات بیشتر توصیه می شود تاپیک « مرجع رسیدگی به شکایت از مدیر دفتر دادگاه کیفری » را نیز مطالعه نمایید.
لینک کوتاه مطلب: https://www.ghazavatonline.com/?p=42185