برچسب ها: انکار بخشش مهریه, برائت ذمه زوج, رجوع از بخشش مهریه, رجوع به مهریه, سند بخشش مهریه, عدول از بخشش مهریه, مطالبه مهریه
- این موضوع 1 پاسخ، 2 کاربر را دارد و آخرین بار در ۲۲:۲۱در۱۳۹۸/۰۵/۲۰ بدست
علیرضا مرادی بهروزرسانی شده است.
-
نویسندهنوشتهها
-
-
۱۳۹۸/۰۵/۲۰ در ۲۱:۲۹ #44356
با سلام
بنده با میزان مهریه تعیین شده به تعداد ۵۱۴ عدد سکه مخالفت کردم.
طبق پیشنهاد بخشش مهریه توسط همسرم پس از عقد، با این تعداد موافقت کردم که ایشان طی یک برگه اعلام داشتند که بنده هیچ گونه تعهد و تکلیفی جهت پرداخت مهریه به همسرم را ندارم.
البته شاهدی این برگه را امضا نکرده است، فقط با امضا و اثر انگشت هر دو ما می باشد. آیا این برگه اعتبار قانونی دارد؟آیا ایشان می تواند مجدداً منکر این سند باشد و مهریه به ایشان تعلق گیرد؟
امتیاز شما به مطلبلینک کوتاه مطلب: https://www.ghazavatonline.com/?p=44356
جستجوگر انجمنهای مشاوره حقوقی -
۱۳۹۸/۰۵/۲۰ در ۲۲:۲۱ #44389
با درود
هرچند اصل بر صحت تنظیم سند است مگر خلاف آن ثابت شود اما در خصوص برائت ذمه زوج از پرداخت مهریه یا بخشش آن، خاصه با سند عادی، صرف نظر از آن که رویه قضایی واحدی وجود ندارد بلکه گرایش این رویه به اعمال سختگیری حمایتگرانه از زوجه در کشف انگیزه وی دارد و حتی دیده شد در برخی موارد به بخشش مهریه و ابراء ذمه زوج با سند عادی ترتیب اثر نمی دهند!
در هر حال، زوجه حق ایراد به اصالت سند را دارد اما باید در نظر داشت که، صرف ادعا کافی نبوده بلکه باید بتواند دلایل مثبت آن را ارائه دهد تا در صورت اثبات، مؤثر واقع شود.
با توجه به تفاوت فاحش آثار بخشش و ابراء ذمه در حقوق مدنی ایران، در این که سند تنظیمی ناظر به بخشش مهریه است یا برائت ذمه زوج از پرداخت آن، نیاز است تا محتوای سند ملاحظه، با طرفین تنظیم کننده آن مذاکره و انگیزه زوجه از اعمال مزبور مشخص شود.
اگر سند متضمن بخشش مهریه باشد، بنا بر نظر برخی قضات، زوجه حق رجوع دارد. برای آگاهی از استدلال این عده از قضات، رأی شعبه 12 دیوان عالی کشور با موضوع « بخشش مهریه از سوی زوجه به زوج، تبدیل طلب به هبه محسوب و قابل رجوع می باشد » و همچنین پاسخ مورخ 1397/12/6 اینجانب به خانم حنا را مطالعه نمایید.
هرگاه سند عادی حاوی برائت ذمه زوج از پرداخت مهریه باشد، زوجه حق رجوع به مهریه را ندارد. در این پیوند مطالعه رأی شعبه 41 دیوان عالی کشور با عنوان « بخشش مهریه ای که عین معین نیست، هبه نبوده بلکه ابراء محسوب و قابل رجوع نیست » را بخوانید.
امتیاز شما به مطلبلینک کوتاه مطلب: https://www.ghazavatonline.com/?p=44356
جستجوگر انجمنهای مشاوره حقوقی
-
-
نویسندهنوشتهها
- برای پاسخگویی وارد انجمن شوید.