مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

مجازات جرم ایراد جرح عمدی با چاقو و تأثیر گذشت شاکی خصوصی در آن (مشاوره قضایی ۱۲)

توضیح ضروری: مجازات مرتکب جرم جرح عمدی با چاقو در زمان پاسخ‌گویی به پرسش ۲ تا ۵ سال حبس بود اما به موجب بند «الف» ماده ۱ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی»این مجازات به حبس درجه شش یعنی از حبس از  6 ماه تا ۲ سال کاهش یافت.

تعیین میزان حداقل و حداکثر فوق، تخفیف، تبدیل آن به  مجازات دیگر، تعویق صدور حکم و تعلیق اجرای مجازات با مقام قضایی دادگاه رسیدگی کننده به پرونده حسب مورد دادگاه بدوی و تجدیدنظر است./بروز رسانی ۱۲ آبان ۱۳۹۹

سوال از: ام. وای

با عرض سلام. بنده مورد اصابت چاقو توسط فردي آشنا از فاميل شده ام، شکایت کردم و پرونده در بازپرسی است و حكم جلب سيار اخذ کردم. شهود دركلانتري حاضر شده اند و شهادت به اينكه ديدند با چاقو منو زده و درگیری در خيابان بوده اما نه طوريكه نظم به هم خورده باشه و شلوغ بشه همون كاسبهاي محل ديدن و سريع انجام شد شايد در عرض چند دقيقه. متهم هنوز متواري هست و جلب سيار ايشان صادر شده و بازپرس گفتن اگه تا يكماه ديگه كه جلب ساير اعتبار دارد، پيداش نشد حكم غيابي صادر ميشه.

پزشكي قانوني در گواهی نوشته: به اطلاع ميرساند براساس معاينه و تصاوير راديو گرافي و مشاوره و بررسي تصوير باليني نامبرده بدنبال اصابت جسم برنده (بند اول) و جسم سخت (ساير صدمات) و(پذيرش بيمارستاني) دچار صدمات زير شده است: ۱.بريدگي بخيه شده متلاحمه راست شكم ۲. كبودي مخاطر راست لب تحتاني ۳. آسيب نسج گردن (ضربديدگي) نامبرده جهت ارزيابي مجدد صدمات يك ماه ديگر معرفي ميگردد ( اولين نظريه).

ضمناً چاقو از ناحيه پهلو به روده هم اصابت كرده اما آسيبي به روده نزده و هنوز خوب نشدم و دكترمم گفته احتمال داره تا يكسال نتوني سنگيني بلند كني يا كار سنگيني انجام بدم.

حال بزرگان فاميل واسطه شده اند كه بدليل اينكه سابقه قبلي ندارد، از شكايت خود صرف نظر كنم. بنده چون ميخوام بدليل آشنا بودن با مجرم و وساطت بزرگان طايفه از حق خودم صرف نظر كنم ميتونم بدونم ديه من تقريباً چه مقدار هست كه بهش بگم مي تونستم اينقدر هم ازت ديه بگيرم اما ميگذرم، چطور ميتونم كاري كنم كه از نظر جنبه عمومي اين شخص مجازات نشه؟

پاسخ ما:

جرم ایراد جرح عمدی با چاقو از جمله جرایمی است که مطابق تبصره ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی- تعزیرات، حتی اگر منجر به صدمات ذکرشده در ماده مزبور نشود، واجد مجازات از دو جنبه خصوصی و عمومی است. خصوصی بابت دیه و ارش صدمات وارده به مجنی علیه/شاکی و عمومی از حیث این که آلالت جرح با چاقو بوده است که مجازات این جنبه از جرم سه ماه تا یک سال حبس است که با توجه به ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی از درجه شش مجازات های تعزیری محسوب می شود.

هرچند که برابر آنچه شما بیان کردید، دلایل توجه اتهام ایراد جرح عمدی با چاقو به متهم در پرونده وجود دارد و می توان به اتکاء آن وی را در نهایت محکوم کرد اما در عمل رویه چنین است که در این اینگونه موارد وقتی شاکی رضایت می دهد، قاضی تحقیق که در پرونده شما بازپرس می باشد، می تواند از باب کمک به متهم، به علت فقد ادله اثباتی کافی در وقوع جرم، قرار منع تعقیب وی را صادر کند و پرونده در دادسرا مختومه شود.

در مورد میزان دیه صدمات وارده به شما نیز، چون برخی از این صدمات دارای ارش بوده که توسط پزشکی قانونی باید در معاینه بعدی تعیین شود و در نظر حاضر بیان نشده است، نمی توان میزان آن و در نتیجه ارزش ریالی آن را محاسبه کرد که صدمات “بريدگي بخيه شده متلاحمه راست شكم و آسيب نسج گردن (ضربديدگي)” از این نوع است اما دیه كبودي مخاط راست لب تحتاني، سه هزارم دیه کامل است که با توجه به بند الف ماده ۷۱۴ قانون مجازت اسلامی و همچنین با توجه به نرخ دیه کامل در ماه های غیر حرام سال ۱۳۹۶ (بخشنامه شماره ۶۷۸۱۳ رئیس قوه قضاییه) به همراه تقویم ریالی درصدهای دیه، ارزش ریالی ان مبلغ آن ۶/۳۰۰/۰۰۰ تومان خواهدبود.

پیشنهاد ما این است که با توجه به اظهار شما بر این که ” هنوز خوب نشدم و دكترمم گفته احتمال داره تا يكسال نتوني سنگيني بلند كني يا كار سنگيني انجام بدم چون چاقو از ناحيه پهلو به روده هم اصابت كرده “، تا قبل از تعیین قطعیت درمان و این که انشاءالله بهبودی کامل حاصل نموده اید یا این که خدای ناکرده نقص عضوی برای شما ایجاد شده باشد، از رضایت خودداری کنید، چرا که بعد از آن دیگر هیچگونه حق اعتراضی نخواهی داشت.

پرسش های جدید فقط در «انجمن ایراد صدمات بدنی: ضرب، شتم و جرح» پاسخ داده می شود.
4.7/5 = (36 امتیاز)

لینک کوتاه مطلب: https://www.ghazavatonline.com/?p=21131


منبع: قضاوت آنلاین؛ پایگاه آموزش حقوق در قالب متن، صوت ، ویدیو، نرم افزار و خدمات مشاوره و وکالت


آموزش دریافت کد بورسی رایگان از کارگزاری آگاه در سراسر ایران

در باره علیرضا مرادی

وکیل دادگستری
قاضی اسبق دادگستری، وکیل پایه یک کانون وکلا و عضو تحریریه قضاوت‌آنلاین
بنا دارم به مصداق جمله معروف «ارزش دانش هر شخص به شمار خوانندگان آن است» تجربیات حقوقی و قضایی حاصل از 28 سال سابقه قضاوت، وکالت و مشاوره حقوقی در «موضوعات و دعاوی مدنی، تجاری، خانوادگی، حِسبی، ثبتی، ملکی، کارگری و کارفرمایی، صنفی، تعزیرات حکومتی و جزایی» را با بازدیدکنندگان به اشتراک گذارم.
دیگر نوشته‌های من | وب سایت شخصی
مشاوره حقوقی رایگان در انجمن
مشاوره حقوقی در وب سایت

۴۴ دیدگاهها

  1. Avatar photo

    سلام
    یک فردی با من درگیر میشه و با چاقو به من میزنه.
    از شانس بد ما چاقو به قلبم میخوره و قلبم پاره میشه و من ۲ درصد زنده بودم.
    جراح عادی من را عمل می کنه و طریق عمل توراکتومی از دنده سینه دنده من را باز می کنند که پارگی قلبم بگیرن ولی خوشبختانه زنده موندم، ولی قلبم فقط بخیه کردن ولی دریچه این ها پاره نشد، فقط ماهیچه بطن راستم پاره شد که بخیه کردن.
    این حکمش چیه، نقص برام نزدن، نمیدونم چیکار کنم؟
    حقم نخورن ولی دیه من شده ۱۳۰ میلیون.
    میشه دیه نخوام قصاص کنم؟
    چند سال حبس داره؟
    مشروع به قتل بهش دادن و جرح عمدی با چاقو و ضرب و شتم

  2. Avatar photo

    سلام آقای مرادی
    برادر زنم منو با چاقو زده، من و خانومم در حال طلاقیم.
    همسایه ها هم شاهد این قضیه بودن.
    من رفتم پزشکی قانونی اما برام نوشته خودزنی کردی
    الان اگه شاهدامو ببرم، میشه کاری کرد، نظر پزشکی قانونی عوض می شه؟
    مجازات کسی که منو با چاقو زده چی میشه؟

    • وکیل دادگستری

      با درود
      ضمن ابراز تأسف از شرایط پیش آمده،
      «نظریه پزشکی قانونی» در واقع «نظریه کارشناس» متخصص در صدمات بدنی است.
      حدود ارزش و اعتبار این برای مقام قضایی در ماده ۱۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری بیان شده است که نباید «مغایر اوضاع و احوال محقق و معلوم مورد کارشناسی» باشد وگرنه مقام قضایی باید آن را با استدلال رد کند و موضوع را به کارشناس دیگر ارجاع دهد.
      همچنین مطابق ماده ۱۶۲ قانون ذکرشده باید شهود تحقیق در هنگام اجرای کارشناسی حضور داشته و مخالفت خود با نظریه کارشناس را با ذکر دلیل اعلام کنند و این امر در صورت‌مجلس قید شود، لکن چون در رویه قضای دادسرا و پزشکی قانونی این امر صورت نمی گیرد، شهود می توانند اعتراض خود را بعد از نظریه پزشک قانونی طی لایحه ای به شعبه اعلام نمایند.
      بنابراین، اگر شهود شما عینی (شخصاً شاهد جرح با چاقو شما توسط برادر خانم‌تان) بودند، می توانید با استناد به شهادت آنان و مواد ذکرشده به نظریه کارشناس اعتراض کنید تا موضوع به کمیسیون پزشکی قانونی ارجاع شود.
      همچنین پیشنهاد می شود که از مقام قضایی درخواست «تحقیقات محلی محسوس و غیرمحسوس» در خصوص موضوع شکایت را نمایید تا دلیلی برای احقاق شما تحصیل شود.

      توصیه می شود حتماً به بند سوم پاسخ مورخ ۱۳۹۷/۵/۱۹ به پرسش در خصوص «تعارض نظریه کارشناسی با شهادت شهود» نیز مراجعه کنید.

  3. Avatar photo

    سلام جناب مرادی
    بنده یه سوال دارم، ممنون میشم اگه منو راهنمایی کنید.
    پدر بنده با برادرای ناتنی ما سر منزل مسکونی خود پدرم مشکل داره.
    اونا میگن مه خونه رو بفروش پول خونه رو بده به ما که پدر اصلاً قبول نکرده و زیر بار نرفت.
    حالا پسر برادرم که ۱۸ سالش هست با همدستی سه تا از دوستاش، اومدن در منزل ما و برادر کوچیکمو مورد ضرب و جرح قرار دادن.
    سلاحشون چاقو و قمه بوده و چهرشون رو هم پوشونده بودن.
    طبق روال ما رفتیم دادگاه شاکی شدیم. دادگاه شاهد خواستن که تو اون صحنه فقط پدر شاهد بود و کسی دیگه نبوده اصلاً.
    می خوام بدونم که احتمالش هست دادگاه قبول نکنه و پرونده رو مختومه کنه؟
    وقتی شاهدی نبوده اون لحظه چاره چیه؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  4. آواتار حقوقی قضاوت آنلاین

    با سلام فراوان خدمت شما جناب اقای مرادی
    همسر بنده بعد از بیماری کرونا و دقیقاً روز بعد از ترخیص از بیمارستان که می بایست در قرنطینه می بودند، به دلیل مشکلات عصبی، بدون دلیل کنترل خود را از دست دادند و ابتدا موبایل و ساعت فرزندشان را شکستند و بعد کلیه لباس ها و کفش و لوازم شخصی پسرشان را در کیسه ریختند و در خیابان آتش زدند، حتی فیلم آن موجود است،.
    صبح روز بعد پسرشان را با کتک و بدون پول و لباس از خانه بیرون کردند، بعد با من شروع به دعوا کردن و مرا کتک می زدند و فحاشی می کردند، و در نهایت با وجود بیماری خود و این که بنده در دومین روز عادت ماهانه خود بودم ،با توهین و تهدید درخواست رابطه خلاف عرف داشتند و چون سابقه این رفتار را قبلاً داشتند، من کنترل خود را از دست دادم و با چاقو ضربه ای به ایشان زدم، ایشان قبلاً سابقه کتک زدن من را هم داشتند و در دادگاه هم از ایشان شکایت کرده بودم که در مرحله اجرائیه رضایت دادم.
    حال بیشترین مجازات من چقدر است؟
    و آیا دفاع از خود محسوب می شود؟
    ممنون میشم جواب بدید.

  5. Avatar photo

    با سلام فراوان
    یه سوال داشتم
    من مغازه مرغ و ماهی فروشی دارم و داشتم بیرون مغازه ماهی پاک می کردم که با یه آقایی بحثم شد و فحش و فحش کاری شد.
    من ساطور دستم بود و چند تا ضربه به ماشین طرف زدم و ماشینشم نیسان بود که به باربندش زدم و هیچ اتفاقی برای ماشینش نیوفتاد و به خودشم هیچی نشد.
    الان رفته ازم شکایت کرده که با چاقو قدرت نمایی کرده و تهدید کرده و یه شانس بدی داشتم بغل دست مغازه، دوربین بانک بودش و کاملا واضح که من ساطور دستم بوده و ثابت میشه که من این کارو کردم.
    الان که داشتم می خوندم خودنمایی با چاقو ۶ ماه تا دو سال حبس داره.
    واقعاً اینجوریه؟
    من چی کار باید بکنم؟
    میشه کاری کرد حداقل حبس ندن بهم.
    تا حالا ام هیچ سابقه ای نداشتم.

  6. Avatar photo

    سلام خسته نباشید.
    من پرستاری هستم که در هنگام کار در درمانگاه توسط اوباشی چاقو خوردم.
    زخم من حدود پنچ سانت عمق داشت اما پزشک قانونی این زخم رو دامیه با ارش یک درصد زده.
    آیا نباید چون چاقو وارد بدن شده جائفه زده می شد.
    لطفا راهنمایی کنید.

    • وکیل دادگستری

      با درود
      نظر به شروع به کار انجمن های مشاوره حقوقی قضاوت آنلاین، سئوالات مشاوره باید در انجمن طرح شود. بخش دیدگاه پست تنها برای اعلام نظر نسبت به محتوای پست منتشره است.
      برای پاسخ می توانید سئوال را با ذکر محل ایراد جرح در بدن، در «انجمن صدمات بدنی: ضرب، شتم و جرح» مطرح نمایید.

    • Avatar photo
      سید یونس فرجی

      سلام
      در خصوص اینکه جراحت وارده به شما در محدوده سینه یا پهلو باشد موضوع شامل دیه به میزان جائفه می باشد و در غیر این موارد چنانچه عمق جرح موصوف توسط پزشک جراح شما تایید شود، از نوع متلاحمه محسوب می‌شود.

    • Avatar photo
      پرویز مریدیان

      جائفه به جراحتی اطلاق میشه که به درون شکم برسه و دیه آن یک سوم دیه کامل است

  7. Avatar photo

    سلام وقت بخیر بزرگواران
    مادر بنده شاکی پرونده کلاهبرداری از شخصی می باشد و ایشان برای رضایت گرفتن و تحت فشار قرار دادن مادرم برای رضایت دادن به او، به دروغ تهمت حمله ور شدن من با قمه به خود را میزند و شکایت کرده است و ظاهراً شاهدینی هم دارد!!
    کاری پیش می برد؟

  8. Avatar photo

    سلام
    من با پسری دعوام شد و چاقو تو کمرم بود، اون منو کوبید به دیوار، چاقو خورد به کمرم بعد شروع کرد مشت زدن به من و منم چاقو درآوردم بندازمش اون طرف، اون اومد چاقو رو از دستم بگیره تاندون دستش خورد.
    الان میخوام بدونم مقصر کیه؟
    بعد می خوام بدونم غیر عمد میشه یا عمدی؟