دکتر علی مهذب
دکتر علی مهذب

زندگی نامه دکتر علی مهذب، استاد اصول، قواعد و متون فقه

دكتر علی مهذب، در سال ۱۳۰۸ (ش.) در همدان به دنیا آمد. خانواده‌اش روحانی بود و پدرش آقا شیخ ابوالقاسم مهذب یكی از علما و مجتهدین همدان به شمار می آمد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی و مقدماتی، به حوزه علمیه همدان رفت و به فراگیری ادبیات عرب، منطق، معانی و بیان، فقه و اصول پرداخت. پس از چند سال، به حوزه علمیه قم رفت و دروس سطح را به پایان رسانید.

در حوزه علمیه قم از محضر آیات عظام، آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله العظمی آقا سید محمد حجت كوه كمری، آیت الله العظمی حاج سید محمدتقی خوانساری استفاده برد. در امتحان كتبی و شفاهی درس خارج آیت الله العظمی بروجردی شركت كرد و با اجازه آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری به درجه اجتهاد رسید. پس از سفر آیت الله العظمی حاج سید ابوالقاسم خوئی به ایران، با تشویق و ترغیب ایشان، برای ادامه تحصیل به نجف اشرف رفت و از محضر آیت الله خوئی، آیت الله شیرازی و آیت الله آقا سید محسن حكیم بهره مند شد. در نجف اشرف درجه اجتهاد خود را از آیت الله العظمی آقا شیخ محمدحسین كاشف الغطاء و آیت الله شیرازی دریافت كرد.

مهذب پس از بازگشت به ایران، در سال ۱۳۳۱ (ش.) وارد دانشكده الهیات شد و در سال ۱۳۳۴ (ش.) لیسانس گرفت. سپس بلافاصله در دوره دكترای فقه و مبانی حقوق اسلامی مشغول به تحصیل شد و در سال ۱۳۳۷ (ش.) این دوره را به پایان رساند. در سال ۱۳۴۳ (ش) پایان نامه تحقیق در علم اجمالی خود را به راهنمایی استاد شیخ محمد عبده بروجردی و استاد محمود شهابی، با درجه بسیار خوب ارائه داد. از سال ۱۳۳۹ (ش.) به پیشنهاد استاد عبده بروجردی و تصویب دانشكده الهیات و شورای عالی دانشگاه تهران، به تدریس كلیات حقوق اسلامی پرداخت. در سال ۱۳۴۴ (ش.) به استادیاری درس اصول انتخاب شد و در سال ۱۳۴۸ (ش.) به مقام دانشیاری و سرانجام در تیرماه ۱۳۵۷ (ش.) به رتبه استادی نائل شد.

دكتر علی مهذب از مهرماه ۱۳۴۸ (ش.) به تدریس دروس اصول فقه، قواعد فقه و متون فقهی اشتغال داشت و استاد دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است.

مهمترین عناوین علمی و آموزشی ایشان عبارت است از: رئیس گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشكده الهیات دانشگاه تهران (دو دوره ۱۳۵۸-۱۳۵۴ ش.)، عضو شورای عالی اجتهاد در وزارت علوم و آموزش عالی (از ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۸ ش.)، شركت در كنگره بین المللی حقوق جزای اسلامی در كشور عربستان سعودی (۱۳۵۴ ش.)

آثار تالیفی و تحقیق دكتر علی مهذب عبارتند از:

۱- ترجمه جلد اول و دوم كتاب اللمعه الدمشقیه نوشته شهید به انضمام شرح و تعلیقات (با همكاری دكتر علی رضا فیض) كه بارها تجدید چاپ شده است

۲- مقاله قرعه در فقه امامیه و نگاهی به سابقه تاریخی آن

۳- قاعده غرور و موارد استناد به آن در فقه امامیه

۴- حكم و اقسام آن در حقوق اسلامی (چاپ شده در مجله مقالات و بررسی‌ها انتشارات دانشگاه تهران)

۵- جزوه حدیث شناسی (انتشارات دانشگاه الهیات)

۶- خیارات (انتشارات دانشگاه الهیات)

۷- مبانی استنباط حقوق اسلامی (دانشكده حقوق تهران)

۸- قواعد فقه (دانشكده حقوق تهران)

۹- متون فقه یك و دو (دانشكده حقوق تهران)

منبع: قضاوت‌آنلاین به نقل از عباس مبارکیان، چهره‌ها در تاریخچه نظام آموزش عالی حقوق و عدلیه نوین، چاپ اول، تابستان ۱۳۷۷، انتشارات پیدایش

5/5 = (1 امتیاز)

لینک کوتاه مطلب: https://www.ghazavatonline.com/?p=21090


منبع: قضاوت آنلاین؛ پایگاه آموزش حقوق در قالب متن، صوت ، ویدیو، نرم افزار و خدمات مشاوره و وکالت


آموزش دریافت کد بورسی رایگان از کارگزاری آگاه در سراسر ایران

در باره مدیر

لوگوی قضاوت آنلاین
تلاش اعضای هیأت تحریریه قضاوت آنلاین بر آن است تا وب سایتی برای آموزش حقوق کاربردی، پاسخگویی به پرسش‌های حقوقی در «انجمن‌های مشاوره حقوقی» و مطالب خواندنی دیگر فراهم‌ گردد.
مطالب بیشتر از من | وب سایت
مشاوره حقوقی رایگان در انجمن