آیین نامه اجرایی
آیین نامه اجرایی

آیین نامه دادسراها و دادگاههای ویژه روحانیت مصوب ۱۳۶۹ مقام معظم رهبری با اصلاحات و الحاقات بعدی

قضاوت آنلاین: اصلاحات و الحاقات به موجب «اصلاحیه آیین نامه دادسراها و دادگاههای ویژه روحانیت مصوب ۲ آذر ۱۳۸۴» منتشره در  روزنامه رسمي شماره ۱۷۷۰۲ دهم آذر ماه ۱۳۸۴ و «الحاقیه تبصره به ماده ۶ آئین‎نامه دادسراها و دادگاه‏‎های ویژه روحانیت مصوب ۹ آبان ۱۳۹۰» صورت گرفت که تماماً در متن قانون اعمال گردید. همچنین جهت استفاده‌های تحقیقاتی و پژوهشی، متن مواد سابق با خط بطلان بر روی آن‌ها در زیرنویس مواد مربوطه آورده شده است.
در ارتباط با تبصره ماده ۹ آیین‌نامه، ذکر این نکته ضروری است که برخی این تبصره را محذوف می دانند، در حالی که به عقیده ما تبصره به قوت خود باقی است، زیرا اولاً: ماده ۵ اصلاحیه تنها ناظر به اصلاح خود ماده ۹ آیین نامه است و به هیچ وجه متعرض تبصره آن نشده است. ثانیاً: در هر مورد که مراد مقنن اصلاح تبصره بوده، به صراحت تصریح نموده است، در غیر این صورت تبصره به قوت خود باقی خواهدبود مانند ماده ۱۴ اصلاحیه که ناظر به اصلاح خود ماده ۴۲ آیین نامه است که تبصره آن به قوت خود باقی است و نیز هرگاه مقصود قانونگذار حذف تبصره بوده، یا صراحتاً آن را بیان می دارد یا این امر از طریق حذف ماده مربوطه صورت می‌گیرد مانند ماده ۱۶ اصلاحیه ناظر به حذف ماده ۴۴ آیین نامه و تبصره های ۱ و ۲ آن. ثالثاً: با توجه به این که البرز در تیرماه ۱۳۸۹ به استان تبدیل شد، در صورت حذف تبصره، تکلیف وضعیت رسیدگی به پرونده های روحانیون این استان‌ مبهم خواهد بود، در حالی که با بقاء این تبصره می توان از ملاک آن برای تعیین تکلیف از سوی دادستان منصوب استفاده کرد.

آیین نامه دادسراها و دادگاههای ویژه روحانیت مصوب ۱۴ مرداد ۱۳۶۹ مقام معظم رهبری با اصلاحات و الحاقات بعدی

شماره: ۲۵۸۱/۱
مورخ:  ۱۵/۵/۱۳۶۹
جناب ححت الاسلام و المسلمین آقای محمدی ری شهری
دادستان محترم دادگاه ویژه روحانیت
با سلام و تحیت ، قانون تشکیل دادسراها و دادگاههای ویژه روحانیت و حدود صلاحیت و آئین دادرسی آنها که تصویر آن جهت اقدام ارسال می گردد، مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفت، معظم له در ذیل قانون مزبور مقرر فرمودند:

بسمه تعالی
با موارد مرقوم برای دادسراها و دادگاههای ویژه روحانیت موافقت میشود. خداوند جنابعالی را موید و مسدد بدارند. ۱۴/۵/۶۹

دفتر مقام معظم رهبری – محمدی گلپایگانی

ماده ۱- به منظور پیشگیری از نفوذ افراد منحرف و تبهکار در حوزه های علمیه، حفظ حیثیت روحانیت و به کیفر رساندن روحانیون متخلف، دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت تحت نظارت عالیه مقام معظم رهبری با وظایف و تشکیلات و اختیارات زیر ایجاد می گردد.

5/5 = (1 امتیاز)

لینک کوتاه مطلب: https://www.ghazavatonline.com/?p=23774


منبع: قضاوت آنلاین؛ پایگاه آموزش حقوق در قالب متن، صوت ، ویدیو، نرم افزار و خدمات مشاوره و وکالت


آموزش دریافت کد بورسی رایگان از کارگزاری آگاه در سراسر ایران

در باره علیرضا مرادی

وکیل دادگستری
قاضی اسبق دادگستری، وکیل پایه یک کانون وکلا و عضو تحریریه قضاوت‌آنلاین
بنا دارم به مصداق جمله معروف «ارزش دانش هر شخص به شمار خوانندگان آن است» تجربیات حقوقی و قضایی حاصل از 28 سال سابقه قضاوت، وکالت و مشاوره حقوقی در «موضوعات و دعاوی مدنی، تجاری، خانوادگی، حِسبی، ثبتی، ملکی، کارگری و کارفرمایی، صنفی، تعزیرات حکومتی و جزایی» را با بازدیدکنندگان به اشتراک گذارم.
دیگر نوشته‌های من | وب سایت شخصی
مشاوره حقوقی رایگان در انجمن
مشاوره حقوقی در وب سایت

۲۶ دیدگاهها

  1. آواتار حقوقی قضاوت آنلاین

    سلام وقتتون به خیر
    من دوماه پیش یک زمین از یک طلبه خریداری کردم.
    بعد از تحقیق فهمیدم مدارکی که به من ارایه کردند، سندسازی بوده است و چندین پرونده دارند.
    به دادگاه ویژه روحانیت شکایت «فروش مال غیر، تصحیل مال و کلاهبرداری» ارایه دادم.
    بعد از یک ماه دادگاه ویژه می گوید اینجا بحث کیفری پرونده روپیگیری می کنند و برای رسیدن به مبلغی که پرداخت کردید، باید به دادسرا ببرید.
    می خواستم لطف کنید راهنمایی کنید که چه شکایتی رو تنظیم کنم که هم سریع به پولی که دادم، برسم و بتونم خسارت وجهی که دادم رو بگیرم.
    توی قراردادی که تنظیم کردیم، ذکر شده در صورت فسخ قرارداد از طرفین، مبلغ بیست میلیون خسارت باید پرداخت شود.
    چه شکایتی باید تنظیم کنم که بتونم این پول رو بگیرم و در نظر داشته باشید که زمینی که به من فروخته شده، اراضی ملی و موات بوده و این شیخ با سند سازی در قولنامه قید کرده است که مادر سند دارد ملک و همچنین من مبلغ سی میلیون پرداخت کردم و وقتی متوجه شدم زمین مشکل دارد، چک های بعدی رو پاس نکردم ولی برگه هم نشده است.
    ممنون از لطفتون، خداوند خیرتون بده.