دکتر ایرج گلدوزیان
دکتر ایرج گلدوزیان

دکتر ایراج گلدوزیان

بیوگرافی دکتر ایرج گلدوزیان، استاد حقوق جزا و جرم شناسی

دكتر ایرج گلدوزیان، در سال ۱۳۱۸ (ش.) در مشهد مقدس به دنیا آمد. دوره ابتدایی و نیمی از دوره متوسطه را در مشهد گذراند و در سال ۱۳۳۷ (ش.) دوره متوسطه را در دبیرستان فرخی تهران به پایان رساند.

وی در سفرهایی كه طی دهه ۱۳۴۰ (ش.) به فرانسه كرد، دوره های یك ساله جرم یابی، كشف جرائم و جرم شناسی را كه ویژه ضابطین دادگستری بود، در دانشكده پانتئون و مدرسه عالی مولن فرانسه با موفقیت طی كرد. در سال ۱۳۴۴ (ش.) وارد دانشكده حقوق دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۴۸ (ش.) فوق لیسانس حقوق جزایی را دریافت كرد.

در سال ۱۳۴۹ به فرانسه رفت و در دانشكده پانتئون به دكترای حقوق جزایی دست یافت (۱۳۵۱ ش.) همچنین در همین سال موفق به دریافت دیپلم تحصیلات عالی حقوق خصوصی شد. آنگاه در دوره دكترای تخصصی علوم كیفری با ارائه پایان نامه «آزادی مشروط» موفق به دریافت دكترای تخصصی حقوق كیفری شد. سپس به مدت دو سال در دادگاه شهرستان كرتیل پاریس به كارآموزی نزد قاضی اجرای مجازاتها پرداخت تا علم و عمل را در خویش اندوخته سازد.

در سال ۱۳۵۵ (ش.) با ارائه پایان نامه «قیمومیت جزایی» به دكترای دولتی جزایی در دیوان عالی كشور فرانسه برگزار كرد كه از سوی استادان و قضات و صاحبنظران حقوق این كشور مورد توجه قرار گرفت و متن آن در نشریه علم كیفر و حقوق جزای فرانسه به چاپ رسید و در دائره المعارف فرانسه از آن استفاده شد

پس از بازگشت به ایران به عنوان محقق در موسسه مطالعات حقوق اسلامی و تطبیق دانشكده حقوق دانشگاه تهران مشغول به كار شد و همزمان به تدریس در دانشگاه ملی ایران، موسسه علوم بانكی، مجتمع آموزش عالی قم، دانشكده حقوق دانشگاه تهران (عضو هیئت علمی – دانشیار)، دانشكده علوم قضایی، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی تهران مذكر، مشغول شد.

آثار تألیفی و تحقیقی

آثار تالیفی و تحقیقی دكتر گلدوزیان عبارتند از:

حقوق جزای عمومی (دو جلدی)

حقوق جزای اختصاصی (جلد اول)

گفتارهایی در حقوق کیفری

حقوق کیفری اختصاصی تطبیقی

بایسته‌ های حقوق جزای عمومی

بایسته‌ های حقوق جزای اختصاصی

محشای قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ شمسی

قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح در نظم حقوقی کنونی (با همکاری سلمان کونانی و محمدرضا محمدی)

ادله اثبات دعوی

مقدمه علم حقوق

قاچاق انسان با رویکردی به حقوق داخلی و اسناد بین‌ المللی (با همکاری احمد پورابراهیم)

مقاله های حقوقی متعدد كه در نشریات حقوقی مختلف به چاپ رسیده‌اند.

بروز رسانی ۱۴۰۰/۳/۱۷: دکتر ایرج گلدوزیان روز دوشنبه ۱۷ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ شمسی در سن ۸۲ سالگی به علت ابتلا به بیماری دار فانی را ودا گفت.

دکتر سید حسین صفایی از اساتید برجسته حقوق ایران در پیامی به شرح زیر درگذشت دکتر ایرج گلدوزیان را تسلیت گفت:

“خبر فوت دکتر گلدوزیان موجب نهایت تاسف و تاثر گردید. ایشان از استادان برجسته حقوق کیفری در دانشکده حقوق دانشگاه تهران بودند و دانشجویان زیادی از محضر درس ایشان بهره مند شدند و عمری با برکت داشتند. من این مصیبت را به خانواده محترم و همکاران و شاگردان ایشان صمیمانه تسلیت می گویم و رحمت واسعه الهی برای آن مرحوم و صبر و اجر برای بازماندگان را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

نقل از کتاب چهره‌ها در تاریخچه نظام آموزش عالی حقوق و عدلیه نوین، عباس مبارکیان، چاپ اول، انتشارات پیدایش، تابستان ۱۳۷۷

امتیاز شما به مطلب

لینک کوتاه مطلب: https://www.ghazavatonline.com/?p=32826


منبع: قضاوت آنلاین؛ پایگاه آموزش حقوق در قالب متن، صوت ، ویدیو، نرم افزار و خدمات مشاوره و وکالت


آموزش دریافت کد بورسی رایگان از کارگزاری آگاه در سراسر ایران

در باره مدیر

لوگوی قضاوت آنلاین
تلاش اعضای هیأت تحریریه قضاوت آنلاین بر آن است تا وب سایتی برای آموزش حقوق کاربردی، پاسخگویی به پرسش‌های حقوقی در «انجمن‌های مشاوره حقوقی» و مطالب خواندنی دیگر فراهم‌ گردد.
مطالب بیشتر از من | وب سایت
مشاوره حقوقی رایگان در انجمن