دکتر علی حسین نجفی ابرندآبادی
دکتر علی حسین نجفی ابرندآبادی

دکتر علی حسین نجفی ابرند آبادی

بیوگرافی دکتر علی حسین نجفی ابرندآبادی استاد حقوق جزا و جرم شناسی

دكتر علی حسین نجفی ابرندآبادی، در چهاردهم فروردین ماه ۱۳۳۱ (ش.) در شهر خاش در استان سیستان و بلوچستان به دنیا آمد.

دوره ابتدایی را در مدرسه محمدرضا شاه پهلوی، دوره متوسطه را در دبیرستان های مهران و تمدن و آخرین قسمت دوره را در دبیرستان هدف شماره ۴ تهران به پایان رساند. در تمام دوره‌ها با احراز رتبه اول و شاگرد ممتازی، به دیپلم طبیعی دست یافت (۱۳۴۹ ش.).

نجفی در سال ۵۰-۱۳۴۹ (ش.) وارد دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شد. در سال ۱۳۵۳ (ش.) لیسانس حقوق قضایی گرفت و در سال ۱۳۵۴ به فرانسه رفت بعد تحصیلات تکمیلی ، عناوین علمی زیر را از دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه پاریس ۲ دریافت كرد:

دیپلم عالی تحصیلات عمیق (D.O.A) در رشته حقوق جزا و علوم جنایی (۱۹۷۷ م)

دیپلم عالی تحصیلات عمیق (D.O.A) در رشته علوم سیاسی (۱۹۸۲ م)

دكترای سیكل سوم حقوق جزا و جرم شناسی با ارائه پایان نامه «بحران بازار كار و جرائم علیه اموال در فرانسه» (۱۹۸۴ م)

دكترای دولتی حقوق جزا و جرم شناسی با ارائه پایان نامه «سیاست جنایی یا برخورد با وقایع سیاسی، مطالعه در مورد ایران» (تحت نظر پروفسور رنالداتنهف، از دانشگاه بوردو و پؤ فرانسه)

دكتر نجفی ابرندآبادی، فعالیت علمی خود را با عنوان مربی موسسه جرم شناسی دانشگاه پاریس آغاز كرد. قبل از این نیز، دستیار پژوهشی مركز مطالعات جامعه شناختی نهادهای كیفری، وابسته به وزارت دادگستری فرانسه بود.

نجفی از سال ۱۳۶۴ (ش.) تدریس در دانشكده حقوق دانشگاه شیراز را آغاز كرد.

پس از یك سال به مجتمع آموزش عالی قم (وابسته به دانشگاه تهران) پیوست.

از سال ۱۳۶۹ در دانشكده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، دوره كارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تهران مركز، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشكده حقوق دانشگاه تهران (۱۳۷۰ ش.) و دانشگاه تربیت مدرس به تدریس پرداخت.

دروس تدریسی ایشان، حقوق جزای عمومی، جرم شناسی، كیفرشناسی، بزهكاری اطفال، جرم شناسی و جامعه شناسی كیفری جنایی (كارشناسی ارشد) و تاریخ تحولات كیفری بود. ایشان عضو انجمن‌های ایرانی حقوق جزا و جرم شناسی، عضو انجمن بین المللی حقوق جزا و جامعه بین المللی جرم شناسی و عضو شركت كننده در كنگره بین المللی جرم شناسی بوداپست (۱۹۹۳ م) و كنگره بین المللی حقوق جزا ریودوژانیرو (۱۹۹۴ م ) بوده است.

بخشی از سخنان دکتر در باره منشاء جرم

«ما در گام نخست جرم شناسی از نظر جامعه شناسی، تأثیر سه نوع محیط را بر بزهكاری مطالعه می كنیم:

نخست بررسی محیط طبیعی یا فیزیكی و شرایط جغرافیایی و اقلیمی بر بزهكاری است. در این بحث مطرح می شود كه نحوه استقرار محل، كنار دریا بودن، گرم بودن، فصول سال و شمال یا جنوب بودن بر رفتار انسان ها تأثیر می گذارد.

دوم در مقابل محیط طبیعی، ما محیط اجتماعی داریم. یكی از مؤلفین بلژیكی، محیط اجتماعی را به دو دسته تقسیم كرده است: محیط اجتماعی عمومی و محیط اجتماعی خصوصی.

محیط اجتماعی عمومی، آن شرایط عمومی است كه برای تمامی مردمی كه در یك نقطه معین و زمان معین قرار دارند و در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای خود سیاست و برنامه هایی دارند، به طور مشترك وجود دارد و ما می توانیم یك جرم یا بزه را در پرتو آثار آن، بر سیاست های كلان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و در بستر آن نظام بررسی كنیم.

 این تحقیق برای اولین بار بعد از فروپاشی شوروی سابق و آشكارشدن آمار جنایی در این كشور انجام شد و به این ترتیب بعضی از جرم شناسان غربی، نوع بزهكاری در شوروی سابق را با جرائمی كه در دموكراسی های غربی، دموكراسی های لیبرال یا سوسیال دموكرات در اروپا اتفاق می افتد، مقایسه كردند.

البته در شوروی سابق و در دوران حكومت حزب كمونیست، آمار اعمال مجرمانه افزایش داشت. در نظام شوروی سابق، جرم ها عموماً از نوع فساد مالی بود، چرا كه در آنجا مالكیت خصوصی معنایی نداشت و مالكیت به صورت عمومی بود. در مقابل در كشورهای غربی بزهكاری جوانان بیشتر بوده و هست. این كجروی های اجتماعی كه جنبه جرم هم ندارند، در این كشورها به دلیل آزادبودن روابط و وجود آزادی نسبت به شوروی سابق بیشتر بوده است. از این رو محیط سیاسی، محیط اقتصادی و محیط اجتماعی كه هر نظام ایجاد می كند، بر رفتار افراد و ازجمله بزهكاری آنها تأثیرگذار و قابل تأمل و بررسی است.

همچنین ما محیط اجتماعی شخصی نیز داریم. این محیط، محیطی است كه در مورد هر فرد ویژگی خاص خود را دارد. برای نمونه یك فرد در یك خانواده پرجمعیت به دنیا می آید و دیگری در خانواده ای كم جمعیت. یك فرد در خانواده ای منسجم و سلامت تربیت می شود و دیگری در خانواده ای در حال فروپاشی….»

آثار و تألیفات

آثار تالیفی و تحقیقی دكتر علی حسین نجفی ابرندآبادی عبارتند از:

الف- کتب

تألیفی

دانشنامه جرم شناسی، مباحثی در علوم جنایی، با همكاری حمید هاشم بیگی، به سه زبان فرانسه، انگلیسی و فارسی، دی ۱۳۸۱

تقریرات مباحثی در علوم جنایی، دی ۱۳۸۱

تاریخ حقوق كیفری بین النهرین به همراه حسین بادامچی برای دانشجویان رشته حقوق كیفری و جرم شناسی به عنوان منبع اصلی درس «تاریخ حقوق كیفری» در مقطع كارشناسی ارشد.

ترجمه:

۱- جرم شناسی، پروفسور ژرژپیكا، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۷۰ (ش.)، لوح تقدیر از دانشگاه شهید بهشتی

۲- دفاع اجتماعی، مارك آنسل، با همكاری دكتر محمد آشوری

۳- كیفرشناسی،  برنارد بولوگ/ بولك، سال ۱۹۹۱، ترجمه به سال ۱۳۷۳، انتشارات مجد

۴- تاریخ اندیشه‌های كیفری، تالیف ژان پراول، انتشارات سمت، ۱۳۸۱

۵-رآمدی به سیاست جنایی ـ کریستین لازرژ/ لارزج

۶- سیاست جنایی، تالیف كریستین لارزج، لوح تقدیر از دانشگاه شهید بهشتی

۷-کتاب نظام‌های بزرگ سیاست جنایی ـ میری دلماس مارتی

ب- مقالات

مهم ترین مقالات منتشره از دکتر به شرح زیر است که برای دانلود هر یک از آن‌ها کافی است روی عنوان مقاله کلیک شود.

تألیفی

جرم شناس، صاحب یک تخصص علیم یا صاحب یک کار حرفه ای»

بزهکاری و شرایط اقتصادی (بحثی کوتاه درباره بزهکاری و بحران اقتصادی)، مجله تحقیقات حقوقی دانشگاه شهید بهشتی، شماره ۹

یازده مقاله حقوقی به زبان فرانسه كه در نشریات فرانسوی و سوئیسی چاپ شده است.

دوازده مقاله كه در نشریات حقوقی كشور از جمله مجله  تحقیقات حقوقی دانشگاه شهید بهشتی به چاپ رسیده است.

تعدادی مقاله حقوقی كه با همكاری دكتر منوچهر خزانی تدوین شده است

بیش از چهل مقاله به زبان فارسی از جمله

ترجمه:

بحران سیاست های جنایی کشورهای غربی، رمون گسن، مجله تحقیقات حقوقی دانشگاه شهید بهشتی، شمارگان ۱۰ -۱۳۷۱

سیاست جنایی، ژرژ لواسور، مجله تحقیقات حقوقی دانشگاه شهید بهشتی، شمارگان ۱۱-۱۲، سال های ۷۲-۱۳۷۱

خشونت، ژاک لئوته که در دهه ۵۰ زمان دانشجوی دوره دكتری حقوق در دانشگاه پاریس به فارسی برگرداند.

بخشی از مقاله:

« اقتصاد آزاد در گذشته متكی بر اصل «بگذارید تجارت آزاد باشد»، «بگذارید ثروت جریان آزاد پیدا كند» بوده است. مدت زمان زیادی است كه این نوع اقتصاد، دچار تغییراتی شده و سرمایه داری به صورت یك نوع سرمایه داری واحدهای بزرگ درآمده است.

رقابت سرسام آوری كه شركت های تجاری و صنعتی با هم می كنند، موجبات تجمع و ادغام روز افزون آنها را فراهم می آورد، كه این خود ضربه مهلكی است بر ضعیف تران. مؤسساتی كه فعالیت شان با موفقیت همراه است، مؤسساتی هستند كه مانند آدمخوران، دیگر مؤسسات را به خود جذب كرده و از میان می برند.

ما در زمانی به سر می بریم كه كنسرسیوم های بزرگ به راحتی كارخانجات كوچك را باز خرید می كنند. تجارت و معاملات كوچك به وسیله فروشگاه های زنجیره ای تهدید می شود. دیگر جایی برای پیشه ور و صنعتكار وجود ندارد. اگر دفاع و جانبداری از آنان تشدید نشود، بزودی از بین خواهند رفت. كشاورزان اگر به قطعه زمین كوچكی قناعت كنند، احتمال از میان رفتن و نابود شدن برای آنان زیاد است. رقابت اقتصادی یك نوع جنگ است. ایده ای كه به موجب آن شخص قویتر و ثروتمندتر در اجتماع امروزی برنده است، اساس و پایه دموكراسی آزاد را فرسوده و نابود می كند»

دکتر نجفی ابرند آبادی در زمینه کیفر شناسی ، جرم شناسی، بزهکاری اطفال و تاریخ حقوق کیفری مشاوره نیز ارائه می کرد و به زبان های انگلیسی، فرانسه مسلط و آشنایی با زبان آلمانی داشت.

منابع: کتاب چهره‌ها در تاریخچه نظام آموزش عالی حقوق و عدلیه نوین، عباس مبارکیان، چاپ اول، انتشارات پیدایش، تابستان ۱۳۷۷، بانک اطلاعات حقوقی شخصی و حق گستر

4.8/5 = (33 امتیاز)

لینک کوتاه مطلب: https://www.ghazavatonline.com/?p=67454


منبع: قضاوت آنلاین؛ پایگاه آموزش حقوق در قالب متن، صوت ، ویدیو، نرم افزار و خدمات مشاوره و وکالت


آموزش دریافت کد بورسی رایگان از کارگزاری آگاه در سراسر ایران

در باره مدیر

لوگوی قضاوت آنلاین
تلاش اعضای هیأت تحریریه قضاوت آنلاین بر آن است تا وب سایتی برای آموزش حقوق کاربردی، پاسخگویی به پرسش‌های حقوقی در «انجمن‌های مشاوره حقوقی» و مطالب خواندنی دیگر فراهم‌ گردد.
مطالب بیشتر از من | وب سایت
مشاوره حقوقی رایگان در انجمن