بی سیم

مجازات حمل و نگهداری بی سیم های غیرمجاز در قوانین جزایی

ضمانت اجرای کیفری حمل و نگهداری بی سیم های غیرمجاز در قوانین جزایی

علیرضا مرادی –  قاضی دادگستری تهران

استفاده از بی سیم به عنوان ابزار ارتباط الکترونیکی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، امر اجتناب ناپذیر می باشد. آنچه در این رابطه مهم است، این که آیا استفاده کننده از آن دارای مجوز لازم از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور می باشد یا خیر؟ چه آنکه در غیر این صورت استفاده یا حمل آن فاقد مجوز قانونی بوده و مستلزم برخورد قانونی خواهد بود.

از موضوعات مورد بحث در دادسرای عمومی و محاکم جزایی، تعیین ضمانت اجرای کیفری حمل و نگهداری بی سیم های غیرمجاز است. قضات محاکم کیفری نظر واحدی در این خصوص ندارند. عده ای با استدلال به برخی عمومات قانون استفاده از بي‌سيم‌هاي اختصاصي و غير حرفه‌اي (‌آماتوري) ‌مصوب ۲۵/۱۱/۱۳۴۵ با اصلاحات بعدی و آیین نامه اجرایی قانون استفاده از بی سیم های اختصاصی و غیر حرفه ای ( آماتوری) مصوب ۱۳/۱۱/۱۳۶۱ هیأت وزیران آن را جرم و قابل مجازات می دانند اما در مقابل برخی دیگر با اتکاء به همان مستندات اما با استدلال‌های مغایر، آن را فاقد ضمانت اجراء می دانند. به راستی کدامیک از این نظرات با فلسفه وضع این قوانین و تفسیر صحیح از قانون منطبق است؟

پاسخ به پرسش فوق و نیز سئوالی که یکی از همکارن قضایی و برخی از کاربران سایت در همین رابطه پرسیدند، انگیزه ای شد تا مقاله چهار قسمتی در خصوص تعیین ضمانت اجرای کیفری حمل و نگهداری بی سیم های غیرمجاز در قوانین جزایی تهیه شود که به نظر عمده مطالب در این خصوص را پوشش خواهد. این مقاله شامل قسمت‌های زیر خواهدبود:

قسمت اول – آشنایی با بی سیم، کاربردهای بی سیم، انواع بی سیم، مدیریت فرکانس رادیویی، ضرورت برخورد قانونی با بی سیم های غیرمجاز و فروشندگان و استفاده کنندگان از آن و آشنایی با اصطلاحات مرتبط با ارتباطات رادیویی

قسمت دوم – قوانین و مقررات قانونی حاکم بر بی سیم های غیرمجاز

قسمت سوم – نحوه برخورد ضابطان دادگستری و مقام های قضایی با بی سیم های غیرمجاز مکشوفه

قسمت چهارم – رویکرد قضات و رویه قضایی نسبت به اعمال مجرمانه حمل و نگهداری بی سیم های غیرمجاز

در صورت هرگونه پرسش، می‌توانید در بخش دیدگاه هر یک از پست های فوق مطرح تا پاسخ داده شود.

امتیاز شما به مطلب

لینک کوتاه مطلب: https://www.ghazavatonline.com/?p=1869


منبع: قضاوت آنلاین؛ پایگاه آموزش حقوق در قالب متن، صوت ، ویدیو، نرم افزار و خدمات مشاوره و وکالت


آموزش دریافت کد بورسی رایگان از کارگزاری آگاه در سراسر ایران

در باره علیرضا مرادی

وکیل دادگستری
قاضی اسبق دادگستری، وکیل پایه یک کانون وکلا و عضو تحریریه قضاوت‌آنلاین
بنا دارم به مصداق جمله معروف «ارزش دانش هر شخص به شمار خوانندگان آن است» تجربیات حقوقی و قضایی حاصل از 28 سال سابقه قضاوت، وکالت و مشاوره حقوقی در «موضوعات و دعاوی مدنی، تجاری، خانوادگی، حِسبی، ثبتی، ملکی، کارگری و کارفرمایی، صنفی، تعزیرات حکومتی و جزایی» را با بازدیدکنندگان به اشتراک گذارم.
دیگر نوشته‌های من | وب سایت شخصی
مشاوره حقوقی رایگان در انجمن
مشاوره حقوقی در وب سایت

۴ دیدگاهها

  1. Avatar photo
    محمد رضا ابراهیم نیا

    سلام با تشکر از مطالب شما. چند سوال داشتم اگر پاسخ بدهید متشکرم. بی سیم ها ( واکی تا کی ها ی ) که در سایت ها تبلیغ می شود با بردهای در حدود ۵تا ۱۰ کیلومترکه مصارفی مانند کوهنوری یا طبیعت گردی و…. با توجه به تبلیغا ت سا یت ها. آیا نیازی به گرفتن مجوز دارند؟ وچگونه می توان متوجه شد که استفاده از این گونه بی سیم ها نیازی به مجوز ندارند؟ که برای استفاده کننده مشکل قانونی به وجود نمی اید. با تشکر از حوصله ی شما.

    • وکیل دادگستری

      با سلام و تشکر متقابل.
      در رابطه با سئوالات شما؛ پیشنهاد بنده این است که قبل از خرید دستگاه، با در دست داشتن مشخصات فنی کامل آن به «سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» مراجعه نموده و با ارائه مشخصات ذکر شده به این مرکز، از آنان تقاضا نمایید تا با بررسی و انطباق آن با مقررات و بخشنامه های مربوطه اعلام نمایند که دستگاه مورد خرید شما از نوع مجاز است یا غیرمجاز؟ آیا بر حسب فرکانس کاری نیازمند مجوز مخصوص می باشد یا خیر؟ به این طریق هیچگاه برای شما مشکل قانونی در استفاده آن بوجود نخواهد آمد.
      لازم به ذکر است که چون اعلام نظر در این خصوص امری کاملاً تخصصی و فنی است، قضات هم در این گونه موارد قانوناً مبادرت به کسب نظر کارشناسی از سازمان ذکر شده می نمایند.
      ضمناً اگر مقیم تهران می باشید، نشانی و شماره تماس سازمان پیش گفته، میدان امام خمینی، ساختمان مرکزی شرکت مخابرات، طبقه ۱۲ غربی، اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تلفن ۳۳۲۹۲۲۹۵ ، واحد حقوقی: ۳۳۲۹۲۲۴۷ و ۲۳۲۹۲۲۹۵ می باشد و اگر هم در شهرستان اقامت داریدبه اداره سازمان در همان شهرستان مراجعه فرمایید.

  2. Avatar photo
    محمد رضا ابراهیم نیا

    با سلام و خسته نباشید.
    با تشکر از این که به سوالات من به خوبی پاسخ دادید.
    من ساکن شهرستان گناباد استان خراسان رضوی هستم.
    باز هم متشکرم از حوصله ی و صبر شما.
    موفق باشید.